Ahad, 9 Oktober 2011

Berpijak Di Bumi Nyata

Perkhawinan.. Satu alam yang saya percaya semua orang mengimpikannya.. Bukan setakat bahagia tetapi juga mendapat keredhaanNya.. Tetapi sebenarnya dalam alam perkahwinan , apa yang kita mahu?...

Semasa kita bercinta, saling merindu, mengimpikan satu ketika nanti kita akan hidup bersama, apa yang kita harapkan?.. Seorang gadis kepada tunangnya?.. Seorang lelaki kepada bakal isterinya?.. Apa yang ada dalam impian masing-masing tika itu?..

Saat lelaki menggenggam kemas tangan kadi, berdebar untuk menyahut akad, tentunya tertanam azam untuk memulakan bahtera rumah tangga yang indah dan damai, penuh mawaddah dan rahmah..

Tatkala dara menanti dengan penuh resah, saat sah nya dia menjadi seorang isteri, tentu dalam dadanya, terdetik semangat untuk menjadi seorang isteri yang paling baik buat seorang lelaki yang kini bergelar suaminya.. Lalu, bila masa berlalu.. tahun berganti tahun, apa sebenarnya yang telah berlaku?

Mengapa impian, azam, semangat itu telah kian pudar atau hilang sama sekali?.. Yang tinggal hanya pandangan duka, niat untuk berpisah, perasaan terluka, rasa rendah diri, merasa seperti sampah di mata pasangan.. seolah olah bahagia itu sesuatu yang jauh.. Tak akan mungkin kesampaian.. Masing-masing nampak silap dan salah pasangannya.. Merasa ketakupayaan diri untuk membetulkan haluan bahtera yang telah tersimpang jauh dari landasan mawaddah dan rahmah ALLAH. merasa seolah melalui hari-hari bersama kerana itulah yang perlu di buat..

Bangun pagi, buka mata, kemudian buat apa yang perlu dibuat.. Tanpa ada lagi tautan hati dengan pasangan.. Jiwa mudah tersentuh.. Hati mudah terluka, perasaan mudah tersisih.. Memandang pasangan bukan lagi dengan pandangan kasih.. Sebaliknya dengan hambar dan tawar.. Kekadang hati mahu mendekati tetapi pasangan pula membina benteng.. Sehingga rasa benteng itu tak akan dapat diruntuhkan.. Akhirnya jiwa makin jauh..

Lalu, bagaimana mahu dilakukan?.. Tahukah sebenarnya bahawa bahagia itu bermula di hati?.. Siapa yang berkuasa atas hati kita?.. Sekiranya kita dapat menjawab soalan ini, sesungguhnya jalan kebahagiaan itu sudah ada, cuma belum diterokai.. Apabila kita mampu meletakkan jawapan itu dalam pengamalan kita, barulah penerokaan kebahagiaan dalam tangan kita, dan insyaAllah bahagia milik kita..

Hati itu milik ALLAH.. TerserahNYA mahu meletakkan bahagia itu di dalam hati hambaNYA, cuma satu perlu kita ingat.. ALLAH tak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan dirinya sendiri yang mengubahnya.. belajarlah mencari jalan itu dengan kekuatan doa..

... Ibu Nora ...
09/10/2011... 1132

Tiada ulasan: