Khamis, 22 September 2011

Kehidupan

Tuhan menetapkan bahawa setiap manusia itu tidak akan mendapat kesenangan sahaja atau kesusahan sahaja.. Masing-masing daripada kita akan mengalami pasang-surut dalam hidup.. ada masa senang, ada masa susah.. Justeru dalam kehidupan ini, kita tidak boleh terlalu gembira kerana selepas kegembiraan itu mungkin muncul kesusahan.. Begitu juga kita tidak boleh terlalu sedih kerana mungkin selepas itu Allah swt datangkan perkara-perkara yang menggembirakan..

Kesedaran tentang hukum Sunnahtullah ini akan memberi ketenangan dalam hidup.. Apabila kita di timpa kesusahan, rasakan dalam hari.. ya, selepas ini akan datang kesenangan.. Sabarlah sebentar.. Dan apabila datang kesedaran, kita tetap tidak alpa.. ya, selepas ini akan datang kesusahan.. Bersiap-sedialah.. Hakikatnya, tidak ada kesenangan dan kesusahan yang abadi di dunia ini.

Kehidupan adalah satu perubahan yang berterusan.. Cabaran kita bukan untuk mengawal perubahan itu tetapi mengubah diri bagi menyesuaikan diri dalam setiap keadaan yang berubah-ubah itu.. Fahamilah hakikat ini.. Bila yang di buat 'serba tidak kena' itulah hakikatnya satu kehidupan.. Hidup bukanlah yang serba kena, serba senang dan serba mudah.. Hidup tidak selalu indah, justeru di situlah keindahan kehidupan...

... Ibu Nora ...
22/09/2011... 0938

Tiada ulasan: