Ahad, 17 Julai 2011

Kebahagiaan

Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dengan nikmat pemberian dan hikmah di sebalik pemberian tersebut.. Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang..

Memberi seseorang seluruh cinta bukanlah satu kepastian yang mereka akan menyintai kembali! Jangan harapkan cinta sebagai balasan.. Nantikan sahaja ia untuk mekar di dalam hati mereka tapi sekiranya ia tidak, pastikanlah ia terus mekar di dalam hati kita.. Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam untuk menyukai seseorang, satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang..

Jangan pandang kepada kecantikan kerana boleh jadi ianya palsu.. Jangan kejar kemewahan kerana ianya akan susut.. Carilah seseorang yang membuatkan diri tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yang suram.. Carilah yang membuatkan hati mekar tersenyum.. Akan tiba satu ketika di dalam kehidupan apabila teramatkan rindukan seseorang sehingga ingin menggapainya dari mimpi dan memeluknya dengan sebenar.. Mimpilah apa yang ingin kita mimpikan, pergilah ke mana-mana yang ingin kita tujui dan jadilah apa yang kita inginkan kerana hanya memiliki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin kita lakukan.

Semoga kita memiliki kebahagiaan yang cukup untuk membuatkan diri menarik, percubaan yang cukup untuk membuatkan kita kuat, kesedihan yang cukup untuk memastikan kita adalah seorang insan dan harapan yang cukup untuk membuatkan kita bahagia.. Selalu bayangkan diri di dalam diri seseorang.

Kebahagiaan seseorang manusia tidak semestinya dalam memiliki segala yang terbaik.. Mereka hanya membuat yang terbaik dalam hampir apa saja yang datang di dalam perjalanan hidup mereka.. Kebahagiaan terletak kepada mereka yang menangis, mereka yang terluka, mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba.. Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup mereka.

Cinta bermula dengan senyuman dan berakhir dengan tangisan.. Masa depan yang cerah sentiasa berteraskan kehidupan yang lalu yang telah dilupakan.. Kita tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga kita melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam...

... Ibu Nora ...

Tiada ulasan: